[RECENZJA] John Garth - "Tolkien i pierwsza wojna światowa"

Na wstępie chciałabym wszystkim Wam życzyć Wesołego Alleluja!
 A dla tych, którzy mają trochę więcej czasu przygotowałam krótką recenzję książki. Dlaczego krótką? Bo na dłuższe projekty jeszcze przyjdzie czas.


Książka Tolkien i pierwsza wojna światowa szczegółowo opowiada o tym, jak Tolkien w czasach swej młodości zaczął tworzyć Śródziemie, kiedy to otaczający go świat zmierzał ku katastrofie. Biografia ta ukazuje grozę i heroizm, jakich był świadkiem jako oficer sygnałowy podczas bitwy nad Sommą, oraz przedstawia krąg przyjaciół, którzy pobudzili jego mitologię do życia. Pokazuje, w jaki sposób po śmierci dwóch z tych najbliższych mu ludzi Tolkien realizował ich wspólne marzenie, tworząc epopeję dobra i zła.

John Garth dowodzi, że kluczem do nieprzemijającej siły Śródziemia jest osadzenie go w tragicznych doświadczeniach pierwszej wojny światowej. Tolkien posłużył się mitotwórczą wyobraźnią nie po to, by uciec od rzeczywistości, lecz po to, by odzwierciedlić i przekształcić kataklizm swojego pokolenia. Podczas gdy jego współcześni poddawali się rozczarowaniu, on czarował i przekształcał całą tradycję literacką w formę, która mocno brzmi do dziś.

Książka ta jest odpowiedzią na wiele moich pytań, które zadawałam sobie, czytając Władcę Pierścieni. Myślę, że nie ma tutaj osoby, która nie zna Tolkiena. Zatem polecam tę książkę wszystkim, zdecydowanie.

Komentarze

  1. Ja chcę kupić t ksiazke mojemu facetowi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapisuje na swojej liście książek do przeczytania :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tolkien to jeden z moich ulubionych autorów z dzieciństwa ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. O widzisz, mam fana Władcy Pierścieni, więc myślę, że takie uzupełnienie o biografię byłoby dla niego gratką :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba nie czytałam jeszcze żadnej biografii, a brzmi ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Kurcze, to musi być ciekawa lektura. Chyba wpisze na swoje listę czytelnicza 🙂

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie byłam przekonana, ale zamówiłam ją - zobaczymy co z tego wyjdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię twórczość tego pisarza więc chętnie sięgnę po tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za zainteresowanie postem. To motywuje mnie do dalszej, systematycznej pracy. Pozdrawiam,

Sandra. :)