[RECENZJA] O tym, jak trudne były losy więźniów Auschwitz, czyli "Tatuażysta z Auschwitz" Heather Morris


"Tatuażysta z Auschwitz" to książka... wzruszająca i trudna dla ludzi o słabych nerwach. Oparta na faktach historia jest zdecydowanie niewiarygodnym i nauczającym źródłem o przerażającej przeszłości. Bowiem życie w obozie koncentracyjnym, obozie śmierci, jest niezwykle przerażającą i melancholijną opowieścią.

Bohaterem książki jest Lale Sokołow, słowacki Żyd, który zdecydował się na wyjazd "do pracy" (jakiej pracy - każdy wie), w nieznane. To nieznane okazało się terytorium Auschwitz-Birkenau, leżące w dzisiejszej Polsce. Miał wtedy dwadzieścia lat. Jego bystry umysł i umiejętność posługiwania się kilkoma językami, ale też i szczęście, zadecydowały o tym, że Lale nie musiał pracować fizycznie. Był tatuażystą, osobą, która tatuowała numery obozowe nowo przybyłym osobom. Tam również poznaje swoją ukochaną, Gitę. Lale obiecał sobie - "przeżyję ten obóz"... i... udało mu się. Tak jak udało się jego wybrance. 

To niezwykle trudna opowieść. Prawdziwa, wzruszająca, zastanawiająca opowieść. Niemniej jednak zastanawiające jest jego zachowanie, kiedy próbuje przetrwać te ciężkie czasy. Dlatego ciężko jest mi ocenić tę książkę. Czy warto oceniać książki, oparte bardzo przykrymi faktami? Tę kwestię zostawiam innym czytelnikom.

Być może jestem osobą, która jest czasem niewrażliwa. Wydawało mi się, że jestem wrażliwa zawsze. Ta książka nie jest bardzo brutalną książką. Niektóre pozycje o tej tematyce nie da się czytać z jakąkolwiek łatwością. Dlatego polecam wszystkim. Dla własnego spojrzenia i własnej refleksji na ten temat.
 

Komentarze

  1. Kolega mi ostatnio opowiadał o tej książce, bardzo mnie zainteresowała tym bardziej że zwiedziłam Auschwitz i bardzo poruszają mnie historie i losy więźniów.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja jestem raczej słabym czytelnikiem i dlatego wybiera lekkie pozycje, jednak jak piszesz, że nie jest bardzo brutalna to mogłabym ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sama nie lubię brutalnych książek, więc raczej tutaj takich nie znajdziemy. ;)

      Usuń
  3. CzytalCz już o tej książce, ale nie mam na tyle odwagi aby ją przeczytać. Moja nauczycielka od historii,w podstawówce opowiadała że ma ciocie która przeżyła obóz,ma wytatuowany numer. Jednak jej ciocia nie chciała wracać do tego co przeżyła w obozie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię czytać o przeszłości, o tym co wydarzyło sie. A temat Auschwitz bardzo mnie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę pozycję w swojej kolejce! Zdecydowanie muszę się za nią zabrać!

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem mega ciekawa tej propozycji!

    OdpowiedzUsuń
  7. ehh nie przepadam za takimi ksiązkami nie potrafie ich czytac, sa za bardzo smutne

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo lubię takie książki, są idealne dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Idealne - słowo w tym przypadku nie brzmi za bardzo, ale cóż.

      Usuń
  9. To jest książka , której się boję ale sobie kupię. Będę czytała zapewne ze scisnietym sercem i duszą.
    Bo nadal nie pojmuję , że ludzie tak mogli krzywdzić innych ludzi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I nadal krzywdzą niestety. Wystarczy spojrzeć na przykład na RPA.

      Usuń
  10. Jako nastolatka lubiłam takie książki, teraz wybieram raczej lżejsze.

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka pewnie świetna, ale nie moja tematyka przerażają mnie takie tematy 🙈

    OdpowiedzUsuń
  12. Kurcze, ja zawsze miałam problem z tym żeby czytać takie książki. Zawsze ciekawiła mnie tematyka obozów koncentracyjnych jednak zawsze za bardzo się wczuwałam i za bardzo działało to na moją wyobraźnię, zwłaszcza po opowiadaniach Tadeusza Borkowskiego. Mam nadzieję że kiedyś to zmienię i przeczytam tą książkę, bo to jest jeden z najciekawszych dla mnie tematów historycznych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Paradoksalnie to trudny temat, ale najbardziej interesujący innych ludzi. To fakt.

      Usuń
  13. Interesująco to brzmi! Koniecznie muszę przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  14. Bardzo ciężka treść ale takie właśnie lubię.

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie jest to zupełnie mój typ książki ale myślę że moja siostra przeczytalaby ja bardzo chętnie. 😉

    OdpowiedzUsuń
  16. Muszę tę książkę koniecznie przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Lubię takie książki 🙈 takie mrożące krew w żyłach ❤

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo jestem ciekawa tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  19. Książki to dla mnie forma rozrywki więc rzadko wybieram takie trudne tematy.

    OdpowiedzUsuń
  20. Oj ciężki kaliber, unikam tematów o wojnie 🙊

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za zainteresowanie postem. To motywuje mnie do dalszej, systematycznej pracy. Pozdrawiam,

Sandra. :)