Je parle français. Et toi?

Nie będę ukrywać tego, że języka francuskiego uczyłam się przez trzy lata w liceum. Ba, miałam ten język na poziomie rozszerzonym, nie mając wcześniej styczności we wcześniejszych latach. Uczyłam się go od podstaw, przed maturą mówiłam całkiem nieźle w tym języku. Ale dlaczego o tym piszę?

Miejcie świadomość tego, że na rynku pracy nie liczy się teraz tylko i wyłącznie język angielski. Zalecane jest, aby posługiwać się innymi językami, niż ten, który umieją prawie wszyscy. Dzisiaj TRZEBA BYĆ SPECJALISTĄ, pomijając fakt, że najlepiej mieć 25 lat doświadczenia w jednym fachu. 

Język francuski nie należy do najłatwiejszych języków. Moim zdaniem, dla rozpoczynających naukę najtrudniejsza może być wymowa. Posłużę się tutaj pewnym przykładem:

Bordeaux (takie miasto we Francji, o którym wszyscy wiedzą) - wymawia się "Bordo" (i nie mówimy tutaj o akcentach, bo też mamy tutaj nieco skomplikowaną sprawę)
Liroy Merlin (nie trzeba przedstawiać) - wymawiamy LERŁA MERLĘ, a nie Lerłę Merlę, ani Liroj Merlin! Naprawdę słyszałam wiele wersji...
Auchan (jak wyżej) - OSZĄ, a nie "OSZOŁOM". 
Bitwa pod Verdun to bitwa pod "Werdę", a nie "Werdin", "Werdun".
Przykładów można mnożyć.

Niemniej jednak ten język pięknie brzmi. Jest poetycki. Jest muzyką. Dlatego zapodam piosenkę, bowiem na pewno znajdzie się ktoś, kto nawet nie wie, jak ten język brzmi.


 ♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪




 ♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪♪


Sama postanowiłam wrócić do tego języka na dobre. Dlatego też przez miesiąc uczyłam się gramatyki od podstaw. Samych słówek dużo pamiętam, a gramatykę lubię.  W celu przypomnienia zasad gramatycznych nie tylko zasięgnęłam do swoich materiałów, ale i również do książeczki Wydawnictwa Edgard pt. "Francuski. Gramatyka z ćwiczeniami". 


 
Jak jest widoczne na okładce, podręcznik ten jest przeznaczony dla osób początkujących i średnio zaawansowanych. W związku z powyższym dobry jest dla tych, którzy chcą zacząć się uczyć albo doszkalać. Nawet jest przeznaczony rozdział wymowie danych literek i słów!

Z wieloma podręcznikami miałam do czynienia. W liceum zaś nauczycielka dawała nam swoje materiały, które przygotowywała do nauki. Mieliśmy wszystko na kartkach, uczyliśmy się z nich na lekcji i w domu. Tutaj tę wiedzę mamy skondensowaną i zebraną w jedną całość. Fajne jest to, że wszystko jest jasno wytłumaczone, a ćwiczenia w rozdziałach nie są skomplikowane. Poza tym, co to byłby za podręcznik bez ćwiczeń?

Za co pochwalę Wydawnictwo? Za szatę graficzną tego podręcznika. Jestem osobą, która przywiązuje wagę do dobrze wykonanych podręczników, z których mam się czegoś uczyć. Łatwiej zapamiętuję, kiedy jest wszystko ładne i estetyczne. W innym przypadku sama robię notatki, a do tego trzeba mieć troszeczkę więcej czasu. Wysyłam zdjęcie poglądowe, nie jest ono najlepsze. Nie bijcie za to.




Dobry podręcznik nie tylko zawiera rzetelne informacje, wiedzę czy ćwiczenia. Ale nie posiada również błędów. Ja takowych nigdzie nie znalazłam. Za to przez lata nauki błędów widziałam sporo. I nie tylko w podręcznikach do nauki języków, ale i do innych przedmiotów. Dobrze, każdemu się zdarza pomylić się, jednakże czasem zdarzają się błędy nie tyle językowe, co MERYTORYCZNE. Ze względu na brak ich - polecam również.

Nie tylko estetyczne rozłożenie tematów, ćwiczenia pod nimi, czy brak błędów skłoniło mnie do tego polecenia. Podręcznik posiada wiele innych zalet. Głównie chciałabym powiedzieć o prostym przekazie informacji. Nie jest skomplikowany; jest prosty i dla każdego. 

Na końcu podręcznika znajdziemy również dwa testy końcowe, sprawdzające wiedzę z całego podręcznika. Też ważne jest to, aby sprawdzić się, ile jesteśmy w stanie zapamiętać z tak obszernego materiału. Czy przyswoiliśmy wiedzę i możemy iść dalej? ;) Jednak na końcu znajdują się nie tylko testy, ale i różne tabele. Dokładnie są to tabele koniugacyjne, czyli odmiana (nieregularnych) czasowników. W różnych czasach. Mnie zawsze intrygował na przykład czas "le subjonctif plus-que-parfait". :) W szkole mieliśmy taktykę uczenia się wszystkich czasów, dlatego też kochałam gramatykę, czego nie mogę powiedzieć w przypadku języka angielskiego.




Najdziwniejsze jest to, że nie zauważyłam wad tego podręcznika. Uczyłam się z niego równy miesiąc, teraz powtarzam materiał, bowiem chcę przejść do prawdziwej nauki. Zależy mi, bowiem w przyszłym roku chcę zdobyć certyfikat na poziomie B2. 









(Taka tam odmiana czasownika "być") 💥



Jeśli ktoś rozważa(-ł) naukę tego języka, polecam. :))) 


OGŁOSZENIE PARAFIALNE



Rozważam możliwość zrobienia postu "Q&A" na bazie pytań, które możecie mi zadać. Jeśli jest coś takiego, co Was ciekawi, a mogą być to rzeczy różne - zachęcam do zadawania takich pytanek. ;) W jakiej formie będą odpowiedzi? Przekonajcie się sami !

STAY TUNED! :)

Komentarze

  1. Ja uczyłam się francuskiego 4 lata w technikum i zdawałam maturę. Pomocne były takie książki i poradniki ☺

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam słuchać francuskiego... niestety nie udało mi się go nauczyć... to trudny język, a ja uczyłam sie tylko rok na studiach. To za mało...

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedyś miałam zapał do nauki francuskiego ale miałam naprawdę ciężkie książki...moze ta sprawdzilaby się u mnie dobrze :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Dla mnie francuski to ciemna magia, ale bardzo podoba mi się ten język :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Uczyłam się francuskiego 4 lata w szkole. Na początku szło mi super, później przez problemy z pamięcią i złym tłumaczeniem nauczycielki było gorzej.Ten podręcznik wtedy by mi pomógł.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja kiedyś bardzo chciałam się nauczyć francuskiego,bo to piękny język. Szkoda, że brakuje mi czasu.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przez 3 lata uczylam się w liceum francuskiego, szczerze nie pamiętam nic. I nad tym naprawdę ubolewam 😊

    OdpowiedzUsuń
  8. Od lat myślałam by nauczyć się języka francuskiego i moze w końcu się uda.

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja uczę angielskiego ale zawsze marzyło mi się więcej 😃

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja nigdy nie uczyłam się tego jezyka ale według mnie jest bardzo interesujący.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zawsze chciałam nauczyć się tego jezyka :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. Francuski brzmi pięknie ale nigdy się nie uczyłam. U nas do wyboru poza angielskim był niemiecki lub hiszpański. 🙃 A po szkole zajęłam się już na całego pracą.

    OdpowiedzUsuń
  13. Zawsze chciałam nauczyć się języka francuskiego, niestety ani w liceum ani na studiach nie dano mi takiej możliwości.

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja się uczyłam francuskiego przez 3 lata, ale niestety moja nauczycielka słabo uczyła i nic się nie nauczyłam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ja ogólnie nigdy nie miałam problemu z językami obcymi, ale angielski podchodzi mi najbardziej :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zawsze chciałam .nauczyć się francuskiego - to taki piękny jezyk 😍

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za zainteresowanie postem. To motywuje mnie do dalszej, systematycznej pracy. Pozdrawiam,

Sandra. :)