[RECENZJA ZBIORCZA] Seria Adama Węgłowskiego: "Noc Sztyletników" oraz "Krew Habsburgów".


Dzisiaj przyszedł czas, aby krótko powiedzieć o książkach Adama Węgłowskiego. Na stronie Przekroju znajdziemy o nim ultrakrótką notatkę. 
Rocznik 1975, stały współpracownik magazynu „Focus Historia”, autor książek historycznych i kryminalnych.



Wczoraj natknęłam się na dwie pozycje. Pierwsza zamieszczona jest na zdjęciu. Jest to pierwszy tom serii Adama Węgłowskiego.

Czytając opis tej książki byłam zaciekawiona motywem Kuby Rozpruwacza. Czy jest tutaj ktoś, kto nie wie nic o seryjnym mordercy z Anglii XIX wieku? 😊 Mam nadzieję, że nie. "Noc sztyletników" toczy się wokół Polaka Kamila Korda, który przyjeżdża do Londynu w 1888 roku do swojego kolegi, Nikodema Ponara. Obaj mężczyźni radują się, kiedy mogą się spotkać ze sobą na obczyźnie. Pochodzą z zaboru austro-węgierskiego. W tym czasie szaleje właśnie morderca. Kuba Rozpruwacz.

Kamil Kord bawi się w detektywa, który próbuje rozwiązać wiele zagadek przestępczych. Czy uda mu się trafić na Kubę Rozpruwacza?

Coś genialnego. Połączenie historii i kryminału? Jak najbardziej jestem *za*.

Druga część serii to Krew Habsburgów, jak widzicie na zdjęciu. Akcja toczy się tym razem w Wiedniu.

Pewnego dnia ma być wystawiona opera *Opowieści Hoffmanna*. Bardzo dużo ludzi zgromadziło się po to, aby delektować się tą sztuką. Co poszło nie tak? Wybucha pożar. Dla wielu to wydarzenie skończyło się tragicznie.

Sprawą próbuje zajmować się Kamil Kord. "Śledztwo" prowadzi Ernest Ochorowicz, którego poznajemy również w pierwszej części.

Dla mnie książka jak najbardziej spełnia moje wymogi *historycznego kryminału*. W pełni oddaje rysy historyczne, jak i kwestie społeczne i kulturowe. Czułam się jak w dziewiętnastym wieku, żyjąc w czasach Franciszka Józefa I. Czyż to nie jest piękne?

Ogólnie rzecz biorąc książki są niesamowite, jak dla mnie, historyka (tfu, studenta historii). Fajnie jest odświeżyć pamięć historyczną w sobie poprzez czytanie książek innych, niż historycznych. Zdecydowanie to jest zaletą tych dwóch pozycji. Dodatkowo są to kryminały. Dla mnie to kryminał o zabarwieniu historycznym, o ile można mówić o takim gatunku. Fabuła kręci się wokół czasów niezbyt dobrych dla ziem polskich, dla naszej państwowości i narodowości. Ciężko jest wskazać na te czasy termin "narodowość", bowiem pojęcie tożsamości narodowej rodziło się dopiero w połowie tego samego wieku. Jednakże dobry styl pisarza pokazuje, że ma on pojęcie o tym, co pisze. I to się w tym momencie chwali. Ale jak przystało na Węglowskiego, który ma do czynienia z historią, nie ma się tutaj czemu dziwić. 

Serdecznie polecam dwie książki w tej krótkiej, acz, mam nadzieję, treściwej recenzji.


Komentarze

  1. Mimo że tytuły brzmią bardzo mrocznie to byłabym w stanie siegnac po te książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Zapowiada się niezwykle ciekawie! Czytałabym ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe tło historyczne, czuję się zaciekawiona.

    OdpowiedzUsuń
  4. Na razie moja lista książek do przeczytania jest tak pokaźna, że nie pomieści kolejnych dwóch tytułów :p

    OdpowiedzUsuń
  5. O tym autorze jeszcze nie słyszałam. Ale rzadko czytam polskich, współczesnych pisarzy :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ojj to chyba nie mój typ książek, ale podsyłam link koleżance, ona za takimi szaleje ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Wydają się być bardzo ciekawe.

    OdpowiedzUsuń
  8. Nigdy nie słyszałam o tym autorze :) Co oczywiście nie oznacza, że nie dam mu szansy, bo lubię poznawać nowości :) Zobaczymy co też ciekawego napisał :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pierwszą pozycję zamierzam przeczytać, jest już na mojej liście książek do przeczytania w marcu.

    OdpowiedzUsuń
  10. Chyba muszę się nad nimi zastanowić :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię czytać książki o zabarwieniu historycznym :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Mój stosunek do książek o tle historycznym znasz. Planuję sięgnąć po te książki!

    OdpowiedzUsuń
  13. Książki nie są niestety w moim stylu 🙈

    OdpowiedzUsuń
  14. Widziałam już tę książkę o Kubie na Instagramie u Ciebie i już wtedy mnie zainteresowała!

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo ciekawa książka, chętnie ją przeczytam ♥️

    OdpowiedzUsuń
  16. Brzmią naprawde interesująco. Ciekawe recenzje.

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo ciekawie się zapowiada. Z chęcią przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  18. Lubie książki z tłem historycznym 👍😊

    OdpowiedzUsuń
  19. Zdecydowanie książki dla mnie chetnie je przeczytam

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za zainteresowanie postem. To motywuje mnie do dalszej, systematycznej pracy. Pozdrawiam,

Sandra. :)