[RECENZJA] Wojciech Dutka - "Czerń i purpura".

Jestem dumna, że mogę tę książkę mieć i mogłam przeczytać.





Wojciech Dutka - ta postać szczególnie mnie interesuje. Jest to pisarz i historyk, autor beletrystycznych powieści historycznych i sensacyjnych.Absolwent Liceum Ogólnokształcącego im. Mikołaja Kopernika w Bielsku-Białej (matura 1998). W roku 2003 ukończył studia historyczne na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim a następnie podyplomowe dziennikarstwo. Natomiast w roku 2014 doktoryzował się z historii nowożytnej na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Akcja jego powieści toczy się w różnych okresach historycznych, m.in. starożytności, średniowieczu i podczas II wojny światowej. W swojej twórczości prozatorskiej Dutka łączy postacie i wydarzenia historyczne z fikcją literacką. 

Powieść inspirowana prawdziwą historią miłości SS-mana Franza Wunscha do słowackiej żydówki Heleny Citronowej. Słowacja, rok 1939. Spokojne życie Mileny Zinger, dwudziestoletniej studentki konserwatorium muzycznego w Bratysławie zostaje przerwane przez wybuch wojny. Milena i jej rodzina rozpoczynają dramatyczną walkę o przetrwanie. Tymczasem w Austrii, będącej częścią III Rzeszy, osiemnastoletni Franz Weimert zostaje gorliwym nazistą. Wstępuje najpierw do Hitlerjugend, a następnie, po śmierci brata do SS. Mijają trzy lata. W 1942 roku do obozu w Auschwitz przybywa pierwszy transport żydowskich kobiet. Wśród nich znajduje się Milena. Szybko zdaje sobie sprawę, że w tym piekle ma nikłe szanse na przeżycie. W wyniku nieoczekiwanego splotu okoliczności, chcąc ratować życie, dziewczyna zostaje zmuszona do zaśpiewania na suto zakrapianej urodzinowej imprezie młodego, brutalnego esesmana. Poruszony śpiewem dziewczyny Franz Weimert zaczyna się nią interesować…

Nie wiem, dlaczego, ale nie mogłam wydusić z siebie ani jednego słowa, ani jednej myśli po przeczytaniu tej pozycji. Gdzieś z tyłu głowy miałam kwestię eksperymentu profesora Zimbardo. Był to eksperyment więzienny, o którym informacje można bez żadnego problemu znaleźć w Internecie. Ba, nawet wywiady profesora o tym fakcie!  Warto pamiętać o tym, że książka została napisana na faktach. I dzięki temu, moim zdaniem, autor obronił swoją pracę historyka. Ta fabuła nie jest do zapomnienia, a do zapamiętania. To nie jest prosta książka. Jeśli ktoś szuka historii romansu, która będzie "łatwo się sprzedawać" - nie polecam. Jeśli ktoś szuka prostej fabuły, z którą będziecie się świetnie bawić - tym bardziej nie polecam. To tak nie działa. Jest to poważna pozycja, dla tych, których jednak historia II wojny światowej nie jest obca pod względem wiedzy. 

„Ktoś, kto jest zdolny do miłości, nie może być zły".

Komentarze

  1. Ta książka naprawdę mnie zainteresowała :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kojarzę ten eksperyment prof. Zimbardo. Książki nie znam.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam ją i zrobiła n mnie ogromne wrażenie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubię taką tematykę, dlatego też z ogromną przyjemnością sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie miałam okazji czytać ten książki. Myślę, ze mogłaby ona spodobać się mojemu tacie. On lubi taką tematykę :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie miałam okazji czytać tej książki, ale wszystko przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ładna okładka! Ja mam ostatnio tak mało czasu na czytanie, że aż przykro.

    OdpowiedzUsuń
  8. Przeczytałam już wiele książek o podobnej tematyce z okresu II wojny światowej. I ciągle zaskakuje mnie do czego zdolna jest ludzkość, aby zniszczyć drugiego człowieka :(

    OdpowiedzUsuń
  9. A ja właśnie czekam na tę książkę... także zobaczymy jak ja ją odbiorę...

    OdpowiedzUsuń
  10. Wow to książka pełna emocji. Dzięki za polecenie. Na pewno po nią siegnę, jak będę w księgarni.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ja bym bardzo chciała przeczytać tą książkę, bardzo mnie zainteresowała ❤️

    OdpowiedzUsuń
  12. Już mi gdzieś mignal ten tytuł. Ale nie czytałam.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za zainteresowanie postem. To motywuje mnie do dalszej, systematycznej pracy. Pozdrawiam,

Sandra. :)