[RECENZJA] John Garth - "Tolkien i pierwsza wojna światowa"


Rozpoczynamy kwiecień nieco książkowo. Ale spokojnie.



Książka Tolkien i pierwsza wojna światowa szczegółowo opowiada o tym, jak Tolkien w czasach swej młodości zaczął tworzyć Śródziemie, kiedy to otaczający go świat zmierzał ku katastrofie. Biografia ta ukazuje grozę i heroizm, jakich był świadkiem jako oficer sygnałowy podczas bitwy nad Sommą, oraz przedstawia krąg przyjaciół, którzy pobudzili jego mitologię do życia. Pokazuje, w jaki sposób po śmierci dwóch z tych najbliższych mu ludzi Tolkien realizował ich wspólne marzenie, tworząc epopeję dobra i zła.

John Garth dowodzi, że kluczem do nieprzemijającej siły Śródziemia jest osadzenie go w tragicznych doświadczeniach pierwszej wojny światowej. Tolkien posłużył się mitotwórczą wyobraźnią nie po to, by uciec od rzeczywistości, lecz po to, by odzwierciedlić i przekształcić kataklizm swojego pokolenia. Podczas gdy jego współcześni poddawali się rozczarowaniu, on czarował i przekształcał całą tradycję literacką w formę, która mocno brzmi do dziś.

Książka ta jest odpowiedzią na wiele moich pytań, które zadawałam sobie, czytając Władcę Pierścieni. Myślę, że nie ma tutaj osoby, która nie zna Tolkiena. Zatem polecam tę książkę wszystkim, zdecydowanie.

Komentarze

  1. Mega. Książka naprawdę fajnie się zapowiada ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, interesuje się historią i mam zamiar ją zdawać na maturze. Muszę tę książkę przeczytać!
    Pozdrawiam 😀 zapraszam do siebie: www.swiatwedlugidoli.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawa pozycja :) Opis mnie zaintrygował, muszę przyznać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Brzmi jak coś co mogłoby mnie zaciekawić, choć siedzę w zupełnie innym klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo lubię biografie - zawsze można dowiedzieć się wielu zaskakujących rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  6. Powiem tak - to nie jest mój ulubiony gatunek, ale akurat sama postać Tolkiena to coś, co mnie interesuje :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja nigdy nie byłam fanką Tolkiena😅

    OdpowiedzUsuń
  8. Chyba jednak za ciężka książka jak dla mnie..

    OdpowiedzUsuń
  9. Uwielbiam jego książki dlatego chętnie poznam tą historię :) nie wiedziałam, że taka książka wyszła :)

    OdpowiedzUsuń
  10. już na instagramie ta ksiażka wpadła mi w oko!

    OdpowiedzUsuń
  11. Chętnie kupię swojemu narzeczonemu:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zapisuje na swojej liście książek do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ooo to jest książka zdecydowanie dla mnie ❤️

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za zainteresowanie postem. To motywuje mnie do dalszej, systematycznej pracy. Pozdrawiam,

Sandra. :)